fredag den 26. august 2016

Hvad du bør vide om vinterdæk

”Sikkerhed frem for alt”, sådan lyder et gammelt mundheld, og der er en vis sandhed i det. Når du går vintermånederne i møde, er det tid til at vurdere, hvornår du skal skifte vinterdæk. Sikkerheden som vinterdæk kan give er beviselig og altafgørende, og derfor bør der ikke være tvivl om, at du skal skifte sommerdækkene ud med skridsikre vinterdæk.

Slidbanemønster

De allerfleste er bekendt med det faktum, at dæk er udstyrede med et slidbanemønster. Et slidbanemønster sikrer grebet på vejen, og alt afhængig af hvordan mønstret er konstrueret, vil det kunne forbedre kørslen i enten koldt, varmt, vådt eller tørt vejr. I Danmark skal slidbanemønstret være minimum 1.6 millimeter dybt, men dette er den absolutte minimumsgrænse. Det anbefales, at dækket skiftes, inden mønstret er så slidt. Når dit mønster har en dybde på 3 millimeter, er det en god idé snart at skifte dæk.

Vinterdæk gør ikke arbejdet alene

Det er vigtigt at vide, at vinterdæk ikke kan afværge farlige situationer helt. Vinterdæk sikrer bedre mod skred, men det er det gode greb, man må arbejde aktivt med for at sikre mod skred. En god chauffør bag rettet kan gøre meget for at undgå farlige situationer om vinteren. Grundlæggende skal man selvfølgelig køre efter reglerne og forholdene. Er det meget fugtigt og tåget udenfor, vil grebet på vejen være nedsat, så her gælder det om at læse fartbegrænsningen og trække 5-10 kilometer/timen fra. Vil du sikre dig selv og dine medpassagerer må du tage dine forbehold.

I sne og sjap har du et bedre greb med vinterdæk. Du tjekker, om du har vinterdæk på bilen ved at kigge på dækkets side. Led efter et symbol med et snefnug og et bjerg, da dette er indikationen for, at dækket er et vinterdæk.

Hvornår skal man skifte til vinterdæk?

Der findes ikke et fast tidspunkt for hvornår, man skal skifte til vinterdæk, men en 7-graders regel anbefaler, at du skifter når morgen- og aftentemperatur er på 7 grader eller mindre. Andre regler tager udgangspunkt i, hvornår den første frost kommer. Når den første frost kommer, vil et sommerdæk ikke længere kunne hjælpe dig med at holde bilen på ret kurs, og her vil et vinterdæk være at foretrække. Følg med i prognoserne og vær opdateret på dagens vejr, så kan du tage dine forbehold.

Sørg dog hellere for at være parat, når frosten kommer. Det er bedre at skifte til vinterdæk 14 dage for tidligt end 14 dage for sent.

Vælg de rigtige dæk

Når du skal købe vinterdæk, er det bedst at køre med fire ens dæk på bilen. Man kan til nøds blande helårsdæk og vinterdæk på de respektive aksler, men kan du skaffe fire ens vinterdæk, bør du absolut gøre dette. Dækmønstret skal være det samme, og størrelsen på dækket skal naturligvis også være den samme. Når det kommer til valg af mærke, er der frit valg på alle hylder. Man kan vælge dækfabrikant, som man har lyst, men det er klart, at nogle mærker laver dæk af bedre kvalitet, som er lig med bedre greb og et lavere støjniveau.

Bremselængde i sne og slud

Vær opmærksom på, at du i sne og slud har en anderledes bremselængde. Det glatte underlag vil give en del ekstra meter på bremselængden, og skal du bremse op til et kryds, hvor der holder en bil, kan uheldene hurtigt melde sig. Ikke blot underlaget har noget at sige for bilens bremselængde, dækket har også noget at skulle have sagt.

Et eksempel vil være at komme kørende med 50 kilometer i timen på en glat vej. Er der vinterdæk på bilen, vil bremselængden være på 34 meter. Har bilen sommerdæk påsat, vil længden være hele 10 meter ekstra. Det er en væsentlig forskel, som kan være livsfarlig at ignorere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.